Mijn naam is Marieke Bos.
Fijn dat je op mijn website een kijkje neemt.
Ik ben mijn hele leven al aan het creëren.
Natuur is vaak het onderwerp. Nog steeds ontdek ik nieuwe dingen die ik nog niet eerder heb gezien en/of vastgelegd.
Door de komst van mijn eerste fototoestel, ging een nieuwe wereld voor mij open. Eerst het grote geheel, maar nu meer de details. Heel fascinerend. Ik ben nog lang niet op de natuur uitgekeken.
Ik woon vlak bij zee, ook een inspiratie-bron. Behalve prachtig zonsop en ondergangen zijn strandvondsten vaak een onderwerp. Kijken na een storm, wat de zee heeft uitgespuugd.
Zo vond ik veel sepia's (zeeschuim) van de zeekat (inwendige rugschild van een inktvis) op het strand.
In 1996 maakte ik voor mijn zussen daarin, reliëfs met de tekst: WWW 1996 MB.
Later begon ik figuren te maken, poppetje was de eerste, zie elders.
Het was een kleine stap om steen te gaan bewerken, als eerste speksteen. Ik heb een plak zeshoekig uitgezaagd. Met als centrale midden een bloem waar 6 losse vrouwenfiguren in lotushouding met hun handpalmen tegen elkaar zitten. Voorstellend mijn 5 zussen met de bloem(moeder) als bindende factor. Iedere zus heeft tijdens ons 25e WWW (Wilde Wieven Weekend) een stuk er van gehad, met de mededeling niet weg doen maar terug geven als je het niet langer meer wil hebben. Zie beeldhouwen in steen 2.
Speksteen is kleurrijk met gradaties in hardheid. Daarna kwam albast, een mooi licht doorlatende steen.
Hout is een heel ander discipline, ik vind het moeilijker om daar mee te werken, maar hout en de de nervatuur spreekt me wel aan.
Meestal koop ik een stuk steen vanwege de kleur of omdat de vorm mij aanspreekt. Wat het gaat worden is meestal pas in het verloop van het proces zichtbaar. Eigenlijk zit er iets in de steen verborgen, wat je er alleen uit moet zien te halen.
Omdat ik bij werkgroepen van de KNNV (een natuurvereniging) zit, is dat ook een bron inspiratie.
Zo kwam ik noten van de zwarte walnoot tegen en ontdekte toevallig dat daar een prachtig patroon inzit als je ze dwars doormidden zaagt. Mooi en bijzonder voor een halsketting. Dat had ik al eerder met haaienwervels gedaan.
Ik hou van experimenteren, ik ben niet van het weggooien als iets kapot gaat of minder fraai er uitkomt dan ik gedacht had. Nieuwe stukjes inzetten of van de brokstukken, weer iets anders maken.
Recent een gipsen Mariabeeldje aan mijn zus teruggegeven. Het hoofdje lag er af de mantel was behoorlijk beschadigd, maar dat best weer mooi hersteld. Ook eerder een klein houten mariabeeldje hersteld. Het aureool was voor de helft verdwenen.
Leuke uitdagingen om bijzondere items, weer in orde te maken.
Voorlopig is de creativiteit niet opgedroogd en ik hoop nog jaren mooie dingen te maken.
Geen grote beelden meer, want ik werk niet meer in een atelier.
Ik zit bij 2 kunstenaarsgroepen 1 in Scheveningen en 1 in Loosduinen. Scheveningen 'KopS' heeft geen eigen complex, dat is jammer want daardoor hebben we geen plek om met elkander, onze kunst te laten zien, wel op aparte plekken zoals in Bronovoziekenhuis. 3 Vitrines voor 3 exposanten.
Bij 'VARIA ART& EXPO' in de Loosduinsehoofdstraat 315 hebben we wel (nog even) plek voor diverse kunstenaars op 3 etages. Zeer gevarieerd werk kun je er bezichtigen en ook kopen, van af minibedragen 2,50 tot een paar komma's verder.
En.....ik ben bij Varia in juni 2026 kunstenaar van de maand. Op de begane grond hangt en staat al mijn werk in de kijker.
Hopelijk geniet je van mijn foto's, beeldhouwwerk en andere disciplines.
Wil je meer weten of heb je interesse in een item, reageren kan via onderstaande link. of stuur een berichtje naar mijn mobiel 0685570513
(objecten zonder rode stip zijn te koop.)
Marieke Bos
Maak jouw eigen website met JouwWeb